Skip to main content

Image: Fjellet Torghatten sør for Brønnøysund
Image: Ærfuglene på Vega
Image: Alstadhaug
Image: Alstadhaug Kirke er en av syv bevarte middelalderkirker i Nord-Norge, og en av tre på Helgeland
Image: Den gamle prestegården på Alstadhaug - en del av Petter Dass museet.
Image: Fjellmassivet De syv søstre
Image: Herøybrua som forbinder øyene Herøy og Dønna
Image: Dønna Kirke
Image: Dønna Gård
Image: Helgelandsbrua forbinder Alstahaug og Leirfjord i Nordland.
Image: Svartisen
Image: Ørnes i Meløy
Image: Gildeskål
Image: Saltstraumen - Verdens sterkeste malstrøm

Kystriksveien strekker seg over 650 km og byr på noe av det flotteste norskekysten har å vise frem. Turen starter i Trondheim og avsluttes i Bodø. Det er en 6 dagers tur fullspekket av opplevelser. Vi starter med Stiklestad Nasjonale Kultursenter og fortsetter med øya Leka - Norges Geologiske Nasjonalmonument. Fjellet Torghatten, Petter Dass museet, Helgelandskysten med De Syv Søstre, Svartisen og Saltstraumen. Turen inkluderer utflukt til øyene Dønna og Herøy, Grønsvik kystfort på Lurøy og Inndyr i Gildeskål med Gildeskål Gamle Kirke og krikested. Før ankomst Bodø med besøk i Jektefartmuseet får vi oppleve Saltstraumen, verdens sterkeste malstrøm.

PROGRAMMET FOR TUREN

Dag 1

OSLO – VÆRNES – NAMSOS                                                     lunsj, middag

Kl 09.10      Avreise fra Oslo Lufthaven Gardermoen. Tilslutning fra andre byer til Oslo. Kl 10.05      Ankomst Trondheim

Fra Værnes starter turen langs E6 til Verdal hvor vi besøker Stiklestad Nasjonale Kultursenter. Her blir det lunsj og omvisning. Deretter går turen innom Den Gylne Omveg på Innerøy hvor vi besøker Gulburet (gårdsbutikk og galleri) før vi fortsetter nordover. Rett nord for Steinkjer tar vi fatt på Fv17 eller Kystriksveien. Ankomst Namsos tidlig kveld. Effektiv kjøretid fra Værnes til Namsos er 3 timer.

Innsjekking på hotellet. Middag

De som har lyst kan ta en kveldstur opp på byfjellet Klompen med flott utsikt ut over byen, elva Namsen og Namsenfjorden.

Dag 2

NAMSOS – LEKA – BRØNNØYSUND                                          frokost, lunsj, middag

Etter frokost følger vi Kystriksveien hele veien opp til Brønnøysund. Underveis gjør vi en avstikker for å besøke øya Leka som ligger på grensen mellom Trøndelag og Nordland.  Leka er Norges Geologiske Nasjonalmonument og hit kommer geologer fra hele verden for å studere de spesielle forekomstene. En lokal guide tar oss med rundt øya hvor vi ser de spesielle gule og røde fjellene og kanskje vi også ser havørn.

Deretter forsetter turen til Brønnøysund for innsjekking på hotellet der.

Middag på Hildurs Urterarium. En herlig 5-retters matopplevelse venter på oss og det blir også tid til å gå en tur i urtehagen.

Dag 3

BRØNNØYSUND – SANDNESSJØEN                                                                              frokost, lunsj, middag

Etter frokost og utsjekking går ferden til fjellet Torghatten som ligger like sør for Brønnøysund. Vi anbefaler alle som kan å gå opp i hullet. Turen dit tar 20-30 min hver veg. Her møtes man av en formidabel utsikt og noen imponerende dimensjoner. Deretter går ferden til Norsk Havbrukssenter for lunsj og omvisning der. Så besøker vi Torgartunet gård som driver med storfeproduksjon og sau før vi vender tilbake til Brønnøysund og setter kursen mot Sandnessjøen. På denne turen er det to ferjestrekninger. Rett sør for Sandessjøen stopper vi ved Alstadhaug og Petter Dass museet før vi får oppleve krigskirkegården på Tjøtta.

Innsjekking på hotellet i Sandnessjøen. Her bor vi i to netter. Middagen spiser vi på hotellet.

Dag 4

SANDNESSJØEN – HERØY – DØNNE – SANDNESSJØEN                                             frokost, lunsj, middag

Denne dagen tar vi ferje ut til Herøy og kjører videre nordover til Dønna for så å returnere tilbake til Sandnessjøen. Dette blir en dag med mange opplevelser og ikke minst flott natur.  Fra Herøy får man den beste utsikten til De Syv Søstre i øst og Dønnamannen i nord. I løpet av denne dagen skal vi besøke en unik blomsterbutikk på Herøy, innta lunsj på Augustbryggo, besøke verdens minste sjokoladefabrikk og ikke minst få omvisning i Dønnes Kirka helt nord på Dønna.  Kirka ligger like ved Dønnes Gård som i sin tid var et mektig gods. Kirken var gårdens private.  Norges første traktor ble tatt i bruk her.

Retur til hotellet i Sandnessjøen. Middag på hotellet

Dag 5

SANDNESSJØEN – ØRNES                                                                                               frokost, lunsj, middag

I dag krysser vi Polarsirkelen, beveger oss til Meløy og til Svartisen, Norges nest største isbre.  Vi gjør et fotostopp ved Svartisen før vi besøker Myrvoll Kulturgård, en liten reise 100 år tilbake i tid. Underveis på turen gjør vi et stopp på Grønsvik kystfort. Vi får omvisning i museet og tar en tur rundt på fortet.  Her spiser vi også lunsj. Deretter går ferden til Meløy for innsjekking på hotellet der. Deretter middag.

Kveldstur til «Grensen» for å se på Ureddplassen.  Den nye rasteplass med «verdens fineste utedo» ifølge britisk presse.  Et flott utsiktsted og beste sted for å se solnedgangen.

Dag 6

ØRNES – SALTSTRAUMEN – BODØ                                                                                    frokost, lunsj

Vi tar en liten avstikker til Inndyr i Gildeskål for å besøke Gildeskål Gamle kirke og Gildeskål kirkested. Omvisning i middelalderkirka hvor man blir bedre kjent med hverdagslivet og litt om dikterpresten Elias Blix (han som skrev Eg veit meg et land). Vi stopper i Saltstraumen, verdens sterkeste malstrøm, før vi setter kursen mot Bodø.  Her besøker vi det nye spennende Jektefartmuseet som ligger like ved flyplassen.

Avganger & priser

UtgåendeAvreisestedHotellLedige plasserFra Og Med pris
10/8OsloKystriksveien - 4 ulike hotellMer enn 817 250,-Bestill
10/8Kystriksveien - 4 ulike hotellMer enn 815 500,-Bestill

Hotell

Kystriksveien - 4 ulike hotell
Dag 1 Scandic Rock City Hotell Namsos Dag 2 Thon Hotell Brønnøysund Dag 3 og 4 Hotell Scandic Syv Søstre , Sandnessjøen Dag 5 Ørnes Hotell , Ørnes...